dinsdag 22 december 2009

Diepvriescategorie is goed voor volumestijging van 5,6%

De diepvriescategorie is in supermarkten dit jaar goed voor een volumestijging van 5,6%. Het betreft het voortschrijdend totaal tot en met week 36 van 2009. De omzet stijgt met 5,1% en bedraagt ruim 1 miljard euro. Het aandeel van eigen merken is toegenomen van 28% in 2008 naar 30% momenteel. Dit alles blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

De belangrijkste productgroepen zijn ijs (217 miljoen euro), snacks (191 miljoen), pizza (186 miljoen), vis (153 miljoen) en aardappelproducten (103 miljoen). Emile Stuyt, client executive van Nielsen, constateert dat bij aardappelproducten de volumegroei hoger is dan de omzetgroei. De promotiedruk is hoger dan vorig jaar en er liggen meer private merken in het schap. In de totale diepvriesmarkt bedraagt de promotiedruk 14%. Binnen pizza is de promotiedruk van 17% gestegen naar 23%. Bij ijs is de druk 20% en bij snacks blijft de druk beperkt tot 10%.

Bijna alle productgroepen presteren dit jaar redelijk tot goed. Alleen gebak en vlees/wild/gevogelte kampen met een dalende omzet. MaƮtre Paul wil daar verandering in brengen met enkele nieuwe producten bij supermarkten.

Geen opmerkingen: